کارشناسان تبلیغات می گویند،
عقربه های ساعت در وضعیتی که روی 10:10 قرار می گیرند، نشانه ای از”لبخند” به ذهن بیننده القاء می کنند و این موضوع تاثیری مثبت بر روح و روان مردم دارد.پیشتر سازندگان ساعت در تبلیغات، عقربه ها را روی 20:08 تنظیم می کردند که بعدها ثابت شد به دلیل شکل عبوس اثر منفی روی خریداران به جا می گذارد.
شکل عقربه های
شکل عقربه های کوچک و بزرگ به همراه ثانیه شمار درمجموع به شکلی تنظیم می شود که گویی علامت و نام تجاری ساعت را احاطه کرده و همین موضوع باعث جلب توجه مردم می شود.
همچنین ساعت 10:10 نشانه “وی” انگلیسی یا همان علامت پیروزی است که می توان گفت شرکت های سازنده با این اقدام احساسات مردم را هدف قرار گرفته و برای بازاریابی از عاطفه مردم استفاده می کنند.
اما برخی دلیل انتخاب ساعت 10 و 11 دقیقه که شروع کننده این حرکت نیز کشور سوئیس و کمپانی های ساعت سازی آن هستند را به جنگ جهانی دوم نسبت می دهند.
در تاریخ 8 می 1945 (اردیبهشت سال 1324) ارتش آلمان نازی با قبول شکست در این تاریخ و با اعلام رسمی پیروزی متفقین به رهبری کشورهای آمریکا, انگلیس و فرانسه به ساعت ده و یازده دقیقه جنگ جهانی پایان پذیرفت.
اما این ماجرا چرا باید روی عکس ساعت ها و عقربه آنها در عکس های تبلیغاتی تاثیر بگذارد;
از آن جایی که کشور سوئیس خود را به عنوان یک کشور صلح طلب که به دور از هر گونه هیاهوی سیاسی و جنگ طلبانه نشان داده است کمپانی های ساعت سازی این کشور از این ساعت (ساعت دقیق پایان جنگ جهانی دوم) به عنوان نماد صلح طلبی و آسایش جهانی استفاده می کنند و این نماد برای آنها همیشه یادآور صلح و دوستی خواهد بود.
از آنجایی که سوئیس بزرگترین مرکز ساخت ساعت است, این حرکت آنها تبدیل به یک حرکت جهانی گردید و دیگر سازندگان ساعت در سراسر جهان نیز از این قاعده در عکس های خود استفاده ميكنند.
اما چرا تاریخ اکثر ساعت ها نیز روی عدد 8 یا 9 تنظیم می شود; این عدد نیز برای سوئیسی های صلح طلب همان روز طلایی (پایان جنگ و آغاز صلح) می باشد و این عدد نیز از این جهت برای سوئیسی ها و سازندگان ساعت ارزشمند تلقی می شود.
Views: 718